Å SETTE SEG INN I HVA EN ANNEN PERSON FØLER OG TENKER
Empati handler om å forstå og kunne sette seg inn i hva en annen person føler og tenker. Når en skal jobbe med mennesker, er det nødvendig å forstå den andres følelser og behov. Empati er prosessen der du plukker opp at noen er lei seg i første omgang. Det er paraplybegrepet som innebærer alle aspekter som kan kobles til å forstå andres følelser. Empati er ikke en selvfølgelig ferdighet, og vi har alle møtt et menneske som ikke har en empatisk tilnærming. Ordet empati betyr innlevelsesevne, personlig synes jeg at dette er en av de viktigste grunnleggende ferdighetene for å kunne være en god venn, kollega, partner og senere forelder.
Et av de største problemene vi har med kommunikasjon, er at vi som oftest lytter for å komme med en tilbakemelding, ikke for å for å forstå hva den andre sier. Ved å i større grad bygge kommunikasjonen vår på empati, kan vi bli flinkere til å fokusere på å forstå hva som blir sagt, fremfor å tenke på hva vi selv skal si. Jeg tror empati er nøkkelen for å få til en nær og god kommunikasjon, og bare ved å lære seg forskjellen på empati og sympati, er man godt på vei.
By Lisette
♥