HVORFOR JEG FORETREKKER PERIODISK FASTE

3. mai 2018

Egenpleie / Hverdagsglimt / Ikke reklame

PERIODISK FASTE HAR VÆRT ENDEL AV MIN LIVSSTIL LENGE

Første gang jeg ble introdusert med periodisk faste var igjennom Malin Schefstrøm og Lundborgklinikken for et par år siden. Husker hvor tøft det var i starten da kroppen og magen var vandt meg 4-5 måltider hver dag. I dag stortrives jeg med å spise 3 måltider om dagen. Freden rundt mindre matvalg i hverdagen er det som har funket best for meg. Spesielt i forhold til vektnedgang og økt energi. Jeg kjenner meg ikke trøtt eller sulten før ved lunsjtider. 

Periodisk faste er ingen diett som mange tror, men et kosthold som baserer seg på når du skal spise måltidene dine. Det finnes ulike måter å gjøre periodisk faste på, men det vanligste er å ha en fasteperiode på 16 timer, og en spiseperiode på 8 timer. Mange liker å starte sitt første måltid rundt lunsjtider og avslutte sitt siste måltid på kvelden en gang. En spiser gjerne 2-3 store måltider fremfor 4-6 små måltider. Etter hvert som man lærer seg å kjenne på den periodiske fasten kan man gjerne bli mer fleksibel med tidspunktene. Så lenge du har kontroll på måltidene gjør det ingen ting om du inntar det første måltidet når du er sulten enten om det er kl. 10/11 på morgenen eller 16/17 på ettermiddagen. Det er dette som er greia med den periodiske fasten, at du skal spise når du er sulten istedenfor å faktisk følge en klokke som forteller deg at du skal spise da og da. Liker du å kjenne deg ordentlig mett og ikke bare forsynt er periodisk faste spisemønsteret genialt for deg. Siden du skal spise store måltider når du først spiser. En annen fordel er at du ikke går rundt å små spiser hele dagen noe som igjen kan føre til at det går utover vekten, da i den negative retningen. 

Når det gjelder hva du skal spise er det opp til hver enkelt. Vi har forskjellige målsetninger og forutsetninger vi må ta hensyn til. Dette er viktig å notere seg ned. PF-protokollen har ingen ting å gjøre med nettopp hva du skal spise. Bare når du skal spise.

Men det er retningslinjer du kan følge for litt hjelp:
Maten skal gi deg de næringsstoffene du trenger.
Maten skal gjøre deg mett slik at du ikke blir sulten igjen 2 timer etter du har spist.
Maten skal smake godt.
Maten skal ta kort tid å lage.

Slik spiser jeg: 
1. Første måltid kl. 12:00
2. Andre måltid kl. 16:00
3. Måltid kl. 20:00

Informasjonen har jeg hentet fra Treningsforum i forhold til periodisk faste.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *