ALT MED MÅTE!

2. mars 2016

Helse

SONY DSC

SONY DSC

 

Du blir det du spiser er nok en sannhet med modifikasjoner, men vi  vet at kostvaner spiller en STOR rolle på hvordan vi føler oss. Oppskriften på lykke finner du absolutt i kokeboken din, og den er heller ikke særlig avansert! De fleste vet at en sunn diett med frukt, grønt, fisk og gode proteiner gjør sitt til at helsa jubler, men vet vi egentlig hvordan den sunne maten påvirker hodet vårt…

Apetittvekkende fakta

Sink styrker konsentrasjonsevnen
Mangel på mineraler går blant annet ut over konsentrasjonsevnen. Sinkmangel er et godt eksempel. Det kan føre til at du blir irritabel, sløv, deprimert, får humørsvingninger og problemer med å konsentrere deg. De beste sinkkildene er oksekjøtt, lever, østers og helkornprodukter.

  • B-vitaminer mot stress
    Kroppen og hjernen reagerer på stress ved å produsere ulike hormoner og signalstoffer. Produksjonen og reguleringen av disse krever at du spiser tilstrekkelig med B-vitaminer, som også er avgjørende for hjernens tilførsel av energi og oksygen. B-vitaminer får du gjennom et variert kosthold rikt på naturlige, skånsomt behandlede råvarer som helkornprodukter, magert kjøtt, magre melkeprodukter, dampede grønne grønnsaker, lever, nøtter og bananer.
  • Drikk vann
    Når kroppen mangler veske, går dette utover tankeevnen og det mentale energinivået ditt. Du blir lettere mentalt trett hvis kroppen mangler vann. Drikk derfor masse vann hver dag! Fargen på urinen din avslører om du drikker nok vann. En lys gul urinfarge betyr at væskebalansen er bra. Hvis urinen er mørkegul, bør du drikke mer vann.
  • Frokost er det viktigste måltidet for hjernen
    Den mentale prestasjonsevnen om formiddagen er betydelig bedre hvis du har tatt deg tid til å spise frokost. Hukommelse, innlæringsevne og evnen til å løse problemer er skjerpet etter frokost. Spesielt hvis den har et høyt innhold av karbohydrat og et lavt fettinnhold. Frokost som er rik på karbohydrater, sikrer optimal forsyning av brennstoff til hjernen om formiddagen, slik at den kan yte sitt beste.
  • Magert kjøtt for mental energi
    Blir du trett utover ettermiddagen, bør du spise mer magert kjøtt til lunsj. Det har et høyt innhold av protein som kan gjøre hjernen mer opplagt i de etterfølgende timene. Proteinet gir en langsom og jevn stigning i blodsukkeret. På den måten blir hjernen forsynt med en mer stabil og langvarig energi som gjør at du ikke plutselig blir slapp og trett. Protein i lunsjen fremmer også dannelsen av signalstoffet dopamin i hjernen. Det virker som en slags naturlig speed som holder hjernen din aktiv. I stedet for kjøtt kan du spise mager fisk, skalldyr, torskerogn, egg, bønner, erter eller linser.
  • Bananer mot depresjon og søvnløshet
    Du bør spise mange bananer hvis du er deprimert! Bananer har et høyt innhold av raskt omsettelige karbohydrater og et lavt innhold av protein. Den kombinasjonen gjør at bananer er effektive til å øke hjernens innhold av signalstoffet serotonin. Av den grunn virker bananer som en mild form for lykkepiller. Forstyrrelser i serotoninet menes å være en medvirkende årsak til noen former for depresjon, nevroser og andre mentale forstyrrelser. Serotonin gjør det også lettere å sovne . Kilder: Klikk.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.