1 kursdag “En ny start”

2. oktober 2015

Egenpleie / Eureka / Hverdagsglimt / Mat og kos / prosjektsterk / Samarbeid

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

Ny-start-poster-e1426273008317

Dyktige Kristian Fagerland(Kiropraktor og viderutdannelse i funksjonell nevrologi) tok oss igjennom første samling på kurset “En ny start”. Vi tok også en kroppsscanning av nåværende staus på cellenivå og fettprosent. Hos meg var den ikke så verst, mye er nok grunnen til min kostomlegging i sommer. Kroppsscanningen viste at det stod bra til på cellenivå, men at min fettprosent kan absolutt bli bedre. Dette kurset vil vise meg enkle byttetriks i matveien, samt en bedre helse. Jeg tar dette kurset for å komme i bedre form, leve et langt liv, mestre hverdagens utfordringer og følge barnas tempo. Jeg har også utfordringer med ryggen fortsatt, og det vil den også dra nytte av.

Visste du at 75-95% av alle legebesøk er grunnet livsstilsykdommer? Negativt stress kan føre til høytblodtrykk, muskel og skjelettsykdommer, psykisk lidelse, lite gjennomtenkte matvalg og lite søvn. Bare for å nevne noen…Da kan vi forstå at vi må ta ansvar for egen helse, og 80% av helsen skjer faktisk ved kjøkkenbenken. Vi har også behov for søvn for å restaurere kroppen, og trenger optimalt 7-9 timer søvn pr natt. Lite søvn påvirker kroppen vår negativt på mange nivå.

Kristian Fagerland pratet også om hva vi skulle fokusere på de neste 2 uker til neste kurskveld. Vi skal drikke 1 glass med vann pr time, optimalt 2 l pr døgn. Vann er så viktig for en rekke prosesser i kroppen. Man kvitter seg meg avfallstoffer, det framskynder vektnedgang og øker konsentrasjonen i hverdagen +++

10 gode grunner til å drikke vann:

1. Vann motvirker hodepine og slapphet. Kroppen består av 70% vann. Mister du 1% vann risikerer du å miste 10% av yteevnen.

2. Vann renser kroppen. Gjøre det lettere å bli kvitt avfallstoffer. Det gir en sunnere kropp og du vil føle deg bedre

3. Drikk mer når en trener og når det er varmt. Ved høyt aktivitetsnivå må væsketilførselen økes. Vann regulerer kroppstemperaturen. Drikk vann etter tid. Kroppen har væsketap lenge før tørstfølelsen vil gjøre seg gjeldende

4. Vann er med på å opprettholde blodvolumet i kroppen under fysisk aktivitet. Noe som gjør at det er en medvirkende faktor til å øke oksygenopptaket.

5. Muskulatur inneholder mye vann, derfor viktig med rikelig vann også under styrketrening.

6. Drikk vann til maten. Vann renser ganen, fremhever smaken på mat og styrker fordøyelsen

7. Vann fører til økt forbrenning og demper sult følelsen

8. Kroppen trenger 2,5 liter vann avhengig av aktivitetsnivå. Husk at mye væske blir og tilført gjennom maten.

9. Drikk vann til te, kaffe, alkohol. Disse er vanndrivende.

10. Vann er kroppens drivstoff. Det styrker kroppens kjemiske prosesser og reparerer, vedlikeholder og fornyer celler.

 

Jeg gleder meg allerede til neste kurs hos Eureka kiropraktikk Stavanger.

By Lisette

2 kommentarer til “1 kursdag “En ny start”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.