7 TRINN FOR Å ELSKE DIN KROPP

8. juli 2018

Egenpleie / Helse

 

7 TRINN FOR Å ELSKE DIN KROPP

Det er alltid litt ekstra rom for refleksjoner nå som ferien er her. Jeg mottar nyhetsbrev fra Nadja innimellom og jeg får mye å tenke over etter dem. Å elske seg selv er en stor utfordring for mange. Det ligger en forventning om at man skal se ut på en bestemt måte eller veie noe bestemt, før man kan lære å elske seg selv. Men det er løgn. Alle kan lære å elske seg selv, akseptere seg selv, uansett størrelse. Alle kan lære seg å føle seg sunn i deres kropp, uansett størrelse. For gjett en gang: kilo definerer ikke sunnhet. 

7 trinn for å lære å elske kroppen din:

1. Ros deg. En utfordring fra meg til deg er å finne 1 positiv ting om kroppen din hver dag i en uke og virkelig omfavne en ting. Skamros deg selv!

2. Se kroppen som den er, og ikke som du vil at den skal være. 

3. Gi den den optimale energien. Det handler om å lære å føle en forskjell mellom sult og metthet, og gi den energi derfra.

4. Beveg den. Merk deg hvordan det føles i forskjellige stillinger. Merk hvor mye den kan, hvor sterkt den er og hvordan du kan bruke kroppen. 

5. Slå opp med vekten. Et tall på vekten kan ende opp med å ødelegge en hel dag for mange. Hvis du kaster ut badevekten, lar du ikke det være over din makt, og det kan hjelpe deg med å godta kroppen din som den er

6. Vær ikke mat forskrekket. Kake, karbohydrater, fett, listen over «forbudte» matvarer er lang. I min verden er det ingen usunn eller forbudt mat, og å komme seg i tankene kan hjelpe deg å leve selvtillit – fordi du gradvis lærer å få dårlig samvittighet om usunn mat.

7. Elsk deg selv, hele deg, også din kropp. 

KILDER: NADJA VIENBERG

En tanke om “7 TRINN FOR Å ELSKE DIN KROPP

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.