ET TYPISK MÅLTID MED BRIGHT LINE EATING

3. desember 2017

Bright Line Eating / Helse / Mat og kos / Spis deg fri

 

ET TYPISK MÅLTID MED BRIGHT LINE EATING

Jeg spiser 3 måltider per dag, ingen mellom måltider og ingen snacks. Det har gått forbausende lett å forholde seg til kun tre måltider pr dag. Befrielse faktisk.

Kan du fortelle litt om boken? Boken Spis deg fri er skrevet av doktor i psykologi, Dr. Susan Peirce Thompson. Boka er den norske oversettelsen av den amerikanske boken Bright Line Eating. I motsetning til alle andre metoder for vektreduksjon baserer Bright Line Eating seg på moderne hjerneforskning. Metoden har vist seg å være svært effektivt for mennesker som ønsker å gå ned i vekt, og kurere ulike former for matavhengighet, også kalt cravings. I boken lærer man å automatisere sunne valg ved hjelp av kognitive teknikker, slik at vektnedgang ikke lenger avhenger av viljestyrke, men sikres gjennom etableringen av automatiserte vaner. Hos meg har automatisering gått i grunnen nokså bra, det har selvsagt ikke bare vært lett. Men kurset hos Irina Lee har gitt så mange tileggseffekter som stabilt humør, flere lykkehormoner, et fredeligere forhold til mat og en indre ro. Bright Line Eating er en metode jeg ønsker å følge livet ut. Noen ganger «går jeg på en smell» og det er ok. Jeg har lyst å kunne spise litt søtt i blant uten at jeg opplever at jeg ikke er en Bright Line Eater av den grunn. Likevel så sier velger jeg å utelate sukker og mel, idag.

«Bright Lines» betyr i praksis fire enkle prinsipper:
1. Ikke sukker
2. Ikke mel
3. Tre måltider om dagen
4. Spesifikk mengde mat til hvert måltid

På disse tre månedene har jeg brutt de fire linjene. Ikke med mel, men med sukker og vin. Jeg bruker mindre tid på å komme til hektene igjen etter en sprekk. Tankeprosessen rundt et brudd på linjene er annerledes idag. Jeg har ikke de selvsaboterende tankene rundt brudd ift sukker som jeg hadde før. Jeg har kommet meg raskt opp på skinnene igjen da jeg har erfart helsegevinstene til Spis deg fri med Bright Line Eating. Bildene jeg deler idag er et typisk lunsj måltid.  Jeg kan fortelle at smaksløkene mine er helt annerledes idag en hva de var før. Jeg nyter hvert bit og gleder meg til hvert måltid på en annen måte en hva jeg gjorde før. Dette har nok en sammenheng at måltidene er satt i et system på et vis. 

Tallerken er fylt med 4oz kyllingfillet/litt restepølse og 10 oz med grønnsaker som gulrot i spirulazor, sopp, mais, squash, gul paprika og løk. Fettkilden er 1 ss med remulade. Smakte nydelig! 

Vi spiser frukt til nesten hvert måltid, altså frokost og lunsj. Her får man 6 oz med deilig frukt. Mums. 

 

Blir du mett? Ja, det gjør jeg så absolutt. Det hender at jeg fortsatt er litt sulten på kveldstid, men jeg har lært at sult signaler er ikke farlig. Denne maten er for dem som er på vektnedgangsplanen, jeg er snart i mål og skal snart over på vedlikeholdsplanen. Gleder meg til å spise potet og ris til middag igjen. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *