14 DAGER MED SPIS DEG FRI MED BRIGHT LINE EATING

25. september 2017

Bright Line Eating / Egenpleie / Helse / Spis deg fri

Jeg velger å dele innlegget opp i flere, da jeg kunne skrevet i det uendelige om Bright Line Eating. Idag velger jeg å skrive om mine 14 dager uten sukker og mel. Jeg har nesten gått ned 3 kg på to uker, det er rimelig fantastisk! Vektnålen har aldri vært nærmere et rundt tall. Om jeg klarer å leve så strikt for alltid vil tiden vise. Hjernen trenger tid for å omprogrammere seg etter hvitt mel og sukker over flere tiår. Jeg er også en tilhenger av litt av alt prinsippet, og kaker/søtsaker for meg er endel av livet. Men idag velger jeg å leve etter Bright Line Eating, så vil tiden vise. Les lenger ned for mine erfaringer. 

SPIS DEG FRI MED BRIGHT LINE EATING

Det har gått 14 dager siden jeg bestemte meg for å kutte ut mel og sukker. Jeg skriver implisitt en periode da jeg ikke har klart å legge bort tanken om at jeg aldri skal spise snop eller kakestykke igjen. Jeg skriver derfor at idag velger jeg å utelate sukker og mel. Det hele startet med et klipp fra God morgen Norge på TV2. Der snakket den norske journalisten Irina Lee om hennes bok «Spis deg fri med Bright Line eating». Alt Irina Lee snakket om appellerte til meg og jeg kjente meg igjen i hennes i historie. Jeg har prøvet alt for å gå ned de siste 5 kg, men ikke lykkes. Det gjør noe med selvfølelsen. Jeg bestilte boken til Irina og gikk med på en 14 days challange, utfordret av selveste Irina Lee. Du kommer til å få sjokk over resultatene mine på bare to uker. Da mener jeg både fysisk og psykisk. 

Jeg har slanket meg periodevis siden 20 års alderen. Har prøvet det meste utenom suppekurer. En felles ting som går igjen er at jeg klarer meg best uten press og forplikelser av PT eller kursledere. Det skjer noe psykologisk hos meg når jeg har forpliktelser og tall jeg må levere inn. Min hjerne klarer seg best når jeg stoler på min egen styrke og indre motivasjon. Fordi det handler altså om en større kraft og et ønske om og lykkes. Mange vil nok si at jeg ikke er overvektig, men min BMI før jeg startet med Bright Light Eating var lett overvektig. BMI er ikke noe jeg forholder meg pronto til, men er en indeks som brukes i forhold til vekt og høyde. Da jeg var gravid bikket vektnålen over 100 kg begge gangene. Jeg har prøvet ulike kurs siden, men har aldri egentlig lykkes 100%. Jeg er en jojo, det går opp og ned. Min last er sukker. Jeg elsker kaker og godteri. 

Metoden tar utgangspunkt i fire ufravikelige regler: ikke sukker, ikke mel, tre måltider om dagen, og en bestemt mengde til hvert måltid. Sistnevnte er at i BLE så veier vi maten. Ikke for at vi skal tenke kcal, men at vi skal spise nok grønt og en viss mengde mat til hvert måltid. Vekten har i grunnen ikke hemmet meg eller stresset meg, ungene har heller ikke spurt hvorfor jeg veier maten min. Hadde dem gjort det hadde jeg forklart dem «at mamma må få i seg nok grønnsaker». Jeg kunne skrevet mye mer om selve Bright Line Eating metoden sånn mer dyptgående, men tenker å dele litt mer info etter hvert. 

Nå skal dere få servert mine erfaringer med Bright Line Eating i mine 14 dager: Jeg har følgt planen min til punkt og prikke i 14 dager. Det at vi spiser «kun» 3 måltider hver dag ingen snacks/mellommåltid var litt tungt i starten. Vår hjerne er ikke vandt til å kjenne på sult, da vi småspiser gjennom hele dagen. Sultfølelsen kan nok skremme noen, men det har gått veldig fint sånn egentlig. Jeg har ikke vært sulten på dagtid, men når kvelden kommer har jeg vært innmari sulten noen kvelder. Dette gikk bedre etter hvert som dagene gikk. Jeg har klokketro på Dr.Susan Peirce Thompson forskning av Bright Line Eating metode for å gå ned i vekt. Hun skriver at mel og sukker skaper en ubalanse i hjernen som blir en avhengighet. Jeg tok en test for å finne hvor avhengig jeg var i forhold til sukker, boller osv  og havnet på en skala 6 av 10. Testen kan du ta HER. Jeg har gått ned 2,8 kg på disse to ukene og buksene er mye løsere rundt lår og midje. Kollega og naboer har til og med kommentert om jeg har gått ned i vekt. Det er alltid motiverende. Men til syvende sist så gjør jeg dette for meg selv og ingen andre. Jeg ønsker hovedsakelig å ha en hverdag som ikke konstant tenker på mat, nå lager jeg kun 3 måltider til dagen og barna får mat som dem er vandt til. Jeg prater ALDRI til dem om mine livsstilsendringer annet en at jeg vil ha fokus på å spise grønnsaker som gjør meg frisk og glad. Andre positive endringer de siste to uker er at jeg føler meg «lett til beins». Føttene er raskere på en måte. En god følelse. Kjenner også at blodsukkeret mitt er mer stabilt og humøret ikke minst. Jeg sover bedre, i starten var jeg sulten, men det har gått over heldigvis. Det med søvnen er helt fantastisk da jeg har slitt med dårlig søvn i mange år. Så om dette fortsetter er spiseplanen verdt å følge. 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe boken «Spis deg fri» oversatt av Irina Lee. Det kan kjøpes HER.

2 tanker om “14 DAGER MED SPIS DEG FRI MED BRIGHT LINE EATING

  1. Bjørn

    Takk for god tilbakemelding på boken. Jeg har selv bestilt den og gleder meg til å lese den.

    Tror også at å droppe sukker og mel i hverdagen vil gjøre susen, men trenger selv å bli sparket litt bak.

    Holder du fortsatt koken?

    Lykke til videre!

    Svar
  2. Kati

    Jeg synes dette ser fornuftig og gjennomførbart ut, men lurer på hva det er som skal veies? Er det fritt fram med grønnsaker, men type 150 gram kjøtt/fisk (og sannsynligvis ingen ris/potet/pasta)? Frukt skjønner jeg er «tillatt», men det må vel være en begrensning på det også?

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *