LÆR DEG Å LEVE MED MINDRE STRESS OG MER NÆRVÆR

10. august 2017

Boktips / Filosofi / Helse

MINDFULNESS HVORDAN FUNGERER DET I PRAKSIS

De fleste av oss lever i fortid eller fremtid. Vi har alle et ønske om å kunne leve et liv der vi lykkelige og har det godt med oss selv og våre medmennesker. Aldri har vi hatt bedre materielle forutsetninger for å lykkes med dette. Imidlertid ser det ut til at vi blir stadig mer plaget av stress og stressrelaterte sykdommer. En viktig årsak til opplevelser av stress i dag er den økende ubalansen mellom aktivitet og hvile. Livet blir travlere. Vi blir utsatt for flere ytre stimuli, og dagens gjøremål har en tendens til å øke. Vi sjekker epost mens vi sitter i telefonen. Vi ser på TV eller snakker i mobilen mens vi spiser. Det blir få øyeblikk der vi bare hviler og er til uten å skulle oppnå noe.

Ordet mindfulness er opprinnelig en meditasjonsform. Den er relativt ny i vesten, men har vært i bruk i over 2500 år i buddhistisk filosofi og praksis for å øke selvinnsikt og for å redusere lidelser. På norsk brukes gjerne begrepet oppmerksomhetstrening. Meduítasjon er en måte å lese på, ikke en teknikk. Meditasjon handler ikke om å prøve å være et annet sted. Det handler om å tillate deg selv å være nøyaktig den du er akkurat i dette øyeblikket.

I forrige uke da jeg var mutters alene uten mann og barn kjøpte jeg pocket boken ovenfor. 50 kroner på Tastasenteret. Kjøpte en annen bok også, som jeg ikke har leste enda. Å være oppmerksom i hverdagen og nuet hjelper på lykkehormene. Det merker jeg. Prøve å være her og nå, ikke fremtid eller i fortid. De gangene pusten hjelper meg i å sentrere tankene tilbake til nået er absolutt den tiden jeg har det aller best. Kjenner jeg stresset eller negative tanker seile inn, prøver jeg å observere tanker og følelser på denne inviterende og aksepterende måten. Jeg blir i bedre stand til å møte stressende og utfordrende situasjoner med en mindful respons, uten å reagere på en måte som fører til enda mer stress. Det handler å akseptere det som er, uten å favorisere noe. Tankene skal vandre fritt uten å kontrolleres. Dette krever øving og akseptering at noen ganger får vi det bedre til en andre. Dagsform og livsfaser spiller nok inn, men jeg er overbevist om at oppmerksomhetstrening er bra for psyken vår.

Tips til deg som vil øve på mindfulness! Observer og aksepter tankene dine med en ikke-dømmende holdning, for så å handle ved at du lar dem passere. Dette gjør at du blir bedre kjent med hvordan sinnet ditt fungerer, og hvordan du vanligvis reagerer på de tanker og følelser som måtte oppstå. Det å la tankene vandre videre gir i seg selv en avslappende og befriende følelse fordi man ikke blir dratt inn i grublingens onde sirkel.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *