DU BLOGGER OM SELVE LIVET

21. august 2017

Filosofi / Hverdagsglimt / Interiør

DU BLOGGER OM SELVE LIVET

Jeg fikk en kommentar for et par dager siden som var treffende og sann. Leseren mente jeg var modig som torde å skrive om healing. Hun syntes også at innleggende mine var skrevet på en måte som reflekterer «selve livet». De siste to ordene gjorde meg faktisk litt stolt. Jeg ønsker å bruke bloggen til å inspirere og skrive innlegg som muligens er litt tabu, men som de fleste opplever i løpet av livet. Livet er ikke bare glansbilder og solskinnsdager. Det går opp og ned, kronglete og bratt.

En ting jeg ønsker å fokusere på i dette innlegget som har hjulpet meg i stressede perioder og når jeg er sliten, er pusten. Pusten hjelper oss å holde fokus og tenke klarere. Den hjelper oss å stresse ned og reversere uønskede handlinger som kan skje i affekt.

I Østen har de et ordtak som sier » Vis meg hvordan du puster og jeg skal fortelle deg hvordan du lever ditt liv». Her i Vesten har vi dessverre lagt altfor lite vekt på viktigheten av riktig pusteteknikk. Vi har likesom tatt det for gitt at alle puster og at dette ikke er noe vi må vedlikeholde eller videreutvikle. Heldigvis har idag retninger som Mindfulness, Medisinsk Yoga og Meditasjon begynt å rette fokuset mot pusten igjen. Forskningen som viser at både meditasjon og mindfulness fungerer så bra mot stress poengterer nemlig at dette i hovedsak skyldes at pustemønsteret vårt blir langsommere. Jeg mener at pusten i seg selv er det kraftigste verktøyet for å bevege oss over til et liv med mindre stress og alle de negative følgene dette har.

 

 

 En annen grunn til at vi slutter å puste fullstendig er at vi, spesielt oss damer, er oppdratt til å holde inn magen. Det er fysisk umulig å skulle puste riktig om vi konstant holder magen inne og hindrer innpusten i å bevege den ut. Det er en myte at magen blir stor og dvask av at vi puster riktig og dypt! Sannheten er at jo større kontroll vi har på vår egen pust, jo større kontroll får vi på vår magemuskulatur og jo lettere blir det å holde magen inn om det skulle være påkrevd. Ved å trene riktig pusteteknikk trener vi samtidig den indre buk-muskulaturen og vi kommer i kontakt med kroppens kraftsenter.

Hvordan puste dypt og riktig?

Når vi puster utelukkende ved å heve og senke brystet, eller enda verre kun ved å bevege kragebenet , benytter vi kun den øvre delen av lungene våre.  Dette kan føre til at den nedre delen av lungene blir liggende brakk og stivner.    I tillegg er det i lungenes nedre del vi finner flest alveoler ( lungeblærer ) der oksygenet blir frigjort til blodbanene ( eller diffunderer).   Det er derfor svært viktig at vi benytter oss av hele lungene når vi puster.  Når vi kun benytter oss av en høy pust vil også vår hovedpustemuskel, diafragma, bli stående i ro.   Ved dyp diafragmatisk pust kan denne muskelen gjøre at hjertet beveger seg hele 7 cm opp og ned, og alle de indre organene, inkludert tarmene, får en massiv bevegelse.  I følge osteopatien er fravær av bevegelse i et organ begynnende død.  Derfor er denne bevegelsen helt essensiell for vår helse. Tarmenes bevegelse gjør at fordøyelsen øker, lymfedrenasjen øker, blodgjennomstrømningen blir kraftigere og blodtrykket senkes.  Alt som en direkte følge av et roligere og dypere puste mønster.Innpusten er nemlig automatisk!  Det skjer et vakuum ved at lufttrykket blir høyere i atmosfæren enn inne i lungene.  Dette vakumet gjør at pusten kommer inn gjennom nesa ,helt av seg selv når vi lukker munnen og slapper av i magen. Om vi i tillegg klarer å la innpusten være helt lydløs er vi langt på vei til et langsomt og helsebringende åndedrett

Kilder: http://www.pusteteknikk.no/bakgrunn/

 

 

 

En tanke om “DU BLOGGER OM SELVE LIVET

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *