7 POSITIVE EFFEKTER AV SOSIAL MEDIA DETOX-JEG LOGGER UT

30. juli 2017

Selfie Fashionstore / Sosial media detox

 

JEG LOGGER AV NESTE UKE

Brukere av sosiale medier fortsetter å øke. Faktisk bruker den gjennomsnittlige personen minst 1 time og 40 minutter per dag på deres favoritt sosiale medier og apps. Dette er en forbløffende tid som kan brukes på andre måter, men det er også en indikasjon på dagens sosiale og forretningskultur. Dette betyr imidlertid ikke at å bruke så mye tid på sosiale medier, er bra for deg. Personlig trenger jeg en sosialmedia detox. Jeg vil derfor logge ut den neste uken, muligens lengre også.

Det er ingen tvil at vi blir preget av tiden vi bruker på instagram, blogger og facebook. Det setter igang prosesser i hjernen man gjerne ikke er bevisst på. Jeg skal selv liste opp 7 positive ting ved å logge ut, dette er mine personlige tanker om positive effekter ved å logge ut:

1. Det første jeg gjør når jeg står opp er å sjekke instagram. Det kan neppe være en sunn måte å å vekke hjernen og sansene på. Hva skjedde med den naturlige måten å stå opp på? Kan effekten være en blidere og mer harmonisk hjerne?

2. Jeg er 100% sikker på at jeg blir mer mindfullness i hverdagen. Det vil si at jeg blir mer bevisst på ting rundt meg. Muligens jeg senser mer og er mer tilstede i nuet. Noe jeg vil være. Da jeg vokste opp fantes ingen mobilteknologi, men idag sitter alle foreldre med en iphone i hånden. Dette vil være noe barna våre husker i fra barndommen, vil jeg blir husket slik?

3. Bekreftelse. Det er noe alle mennesker trenger for å ha det godt med seg selv innimellom, men ønsker jeg å nære selvfølelsen min med likes på instagram og facebook? Neppe. Dette gjør vi alle ubevisst enten man vil eller ei. 

4. Humøret vil bli mer stabilt. Føler du innimellom du ikke har tid til husarbeid eller trening? Hadde vi brukt tiden vår mer effektiv så har vi tid til det ene eller det andre.

 

5. Når jeg blir rastløs tar jeg gjerne mobilen opp, eller når jeg kjeder meg. Jeg vil prøve i denne perioden å avlede meg selv med å lese en bok eller gå en tur. Eller å se en TV serie.

6. Jeg har i de siste 8 årene hatt problemer med søvnen. Noe er relatert til barna som ikke har  sovet før de var 5-6 år gamle. Det gjør noe med søvnmønsteret til foreldrene, no doubt. Men jeg vet også at lyset på mobilen på kveldstid gjør heller ikke underverker for søvnen min. Muligens jeg sover bedre i denne perioden? Dette skal jeg holde dere orientert på.

7. Mer tid til barna, venner og kafebesøk. Jeg ser utallige barneforeldre som er på lekeplassen med barna sine som sitter med hodet ned i telefonen sin. Dette gjør at hjertet mitt hyler. Her har vi alle et ansvar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *