NYTREND ALERT: SØVN

24. juni 2017

Egenpleie / Helse / Søvn

NY TRENDALERT: SØVN Det er ikke lenger «in» å skryte over at man trenger kun bare 4 timer søvn. A-magasinet skriver fredag om at mye søvn nå blir høystatus. Det er en ny, sveitsisk forskningrapport kalt «The future of sleeping», som nå hevder at søvn kommer til å bli det nye innenfor toppledersjiktet.

Søvn er den nye Birken
Mye søvn vil bli synonymt med kreativitet, ambisjoner og suksess, hevder rapporten, som er utført av det sveitsiske Gottlieb Duttweiler-instituttet. De mener også at overtretthet vil bli sett på som den nye overvekten. Selv vet jeg at jeg har en jobb å gjøre i forhold til å få nok søvn, jeg er den typen som trenger mye søvn. Sover jeg for lite, så blir jeg mer sulten og fysen på sukker. Personlig trenger jeg 7 timer + med søvn hver natt.

For å gå ned i vekt trenger kroppen din mer enn trening og tilstrekkelig kaloriunderskudd. Den trenger også god og nok søvn. 

Ifølge Bjørn Bjorvatn som er professor i medisin og lege ved Bergen søvnsenter, viser forskning at for lite søvn gir en økning i appetitthormonene som styrer sult- og metthetsfølelse. Søvnmangel bidrar også til økt sug på mat som er rik på karbohydrater. Og med flere våkne timer i døgnet, får man også tid til å spise mer i løpet av en dag. Studier har i tillegg vist at for lite søvn gir forstyrrelser i stoffskifte og på den måten kan påvirke forbrenningen. Noe jeg med lavt stoffskifte bør vokte meg for.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *